Protagon.gr
19 Ιουνίου 2013
Τα τελευταία έτη έχουν γίνει πολλές συζητήσεις σχετικά με τον τρόπο με τον οπoίο τα διεθνή ΜΜΕ κάλυψαν την κρίση στην Ελλάδα. Για πρώτη φορά όμως έχουμε μία εξαντλητική επιστημονική έρευνα γύρω από αυτό το θέμα. Πρόκειται για το βιβλίο The Greek Crisis in the Media (εκδ. Ashgate) που μόλις κυκλοφόρησε. Συγγραφέας του είναι ο επιστημονικός συνεργάτης του ΕΛΙΑΜΕΠ, Γιώργος Τζογόπουλος. Με αφορμή την έκδοση του βιβλίου θέσαμε στον συγγραφέα ορισμένα ερωτήματα.
- Υπήρχαν διαφορές μεταξύ του τρόπου με τον οποίο τα ελληνικά ΜΜΕ κάλυψαν την κρίση σε σχέση με τα υπόλοιπα δυτικοευρωπαικά;
Δύο είναι οι μεγάλες διαφορές. Πρώτον, στα ελληνικά ΜΜΕ -σε αντίθεση με τα διεθνή- υπάρχει διάχυτος αντιγερμανισμός, συχνά χωρίς επιχειρήματα για το μέλλον της Ευρώπης και το ρόλο του Βερολίνου, ενώ σπανίως η κρίση παρουσιάζεται ως ευκαιρία για να αλλάξουν τα κακώς κείμενα. Ο αντιγερμανισμός αυτός αποτελεί την πλατφόρμα για την αναζήτηση θεωριών συνομωσίας κατά του Ελληνισμού, κάτι που δε συμβαίνει στο εξωτερικό όπου η αυτογνωσία είναι μεγαλύτερη. Και δεύτερον τα ελληνικά ΜΜΕ παρουσιάζουν τις παθογένειες της ελληνικής οικονομίας και πολιτικής σκηνής με πολύ πιο καυστικό τρόπο συγκριτικά με τα ξένα. Στην Ελλάδα, ωστόσο, λειτουργεί η λογική του στρουθοκαμηλισμού. Έτσι, ένα αρνητικό δημοσίευμα ξένης εφημερίδας μας ενοχλεί πολύ περισσότερο από ένα αντίστοιχο ελληνικής.
- Υπήρχαν διαφορές μεταξύ της κάλυψης της κρίσης μεταξύ των διαφόρων ευρωπαϊκών ΜΜΕ ανάλογα με τη χώρα προέλευσης; Έδειχναν, για παράδειγμα, τα ΜΜΕ χωρών των PIGS μεγαλύτερη κατανόηση για το ελληνικό πρόβλημα;
Η κάλυψη του ελληνικού προβλήματος από όλα τα διεθνή ΜΜΕ ήταν αρνητική. Ξεκινάμε από αυτό, και μετά μπορούμε να αναζητήσουμε πού ήταν περισσότερο ή λιγότερο αρνητική. Θα έλεγα, πάντως, πως δεν είναι θέμα χώρας αλλά συγκεκριμένης εφημερίδας ακόμα και δημοσιογράφου. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, η οικονομική εφημερίδα Handelsblatt προσφέρει εξαιρετικές αναλύσεις που δε συγκρίνονται με τα κείμενα κίτρινων φύλλων. Επίσης, ενώ νομίζουμε ότι στο ταμπλόιντ Bild έχουν δημοσιευθεί τα χειρότερα άρθρα, αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στους «ποιοτικούς» Times του Λονδίνου, που μεταξύ των δίδυμων ελληνικών εκλογών προσπαθούσαν να αβαντάρουν τη βρετανική εταιρεία εκτύπωσης νομισμάτων De la Rue ώστε να δεχθεί από την Ελλάδα παραγγελία για τη νέα της δραχμή. Συνεπώς, είναι δύσκολο κάποιος να γενικεύσει. Αν το κάνει, πάντως, σίγουρα δε διακρίνει στις γαλλικές και ιταλικές εφημερίδες το «πάθος» των δημοσιογράφων άλλων δυτικών χωρών για την αναζήτηση αρνητικών ιστοριών από την Ελλάδα.
Περισσότερα
No comments:
Post a Comment