Monday, March 28, 2011

Τι αλήθεια μας αξίζει;

του Τάκη Μίχα

Protagon.gr

28 Μαρτίου 2011

Όλοι αναμφίβολα γνωρίζουν «τι δικαιούνται» και δεν αφήνουν ευκαιρία να μην το διατυμπανίσουν: καλό μισθό, δωρεάν παιδεία, αξιοπρεπή σύνταξη, δωρεάν νοσοκομειακή περίθαλψη, καθαρό αέρα κλπ κλπ.

Παραδόξως όμως, πολύ δύσκολα θα ανταμώσει κανείς ανθρώπους που προβληματίζονται με ένα πολύ πιο βασικό ερώτημα: «Τι μου αξίζει;» Όχι με τη μεταφυσική θρησκευτική έννοια αλλά με την πρακτική έννοια του «Τι αξίζω για τους συνανθρώπους μου». Είναι με άλλα λόγια οι υπηρεσίες που προσφέρω ή το προϊόν που παράγω χρήσιμο και ελκυστικό στους συνανθρώπους μου έτσι ώστε να έχω ένα κοινωνικό λόγο ύπαρξης; Αυτό το ερώτημα το οποίο σπανίως θέτει κανείς στον εαυτό του είναι πολύ πιο βασικό από οποιοδήποτε αίτημα αναγνώρισης δικαιώματος. Διότι αν δεν προσφέρει κανείς τίποτα το οποίο να επιθυμεί ο υπόλοιπος κόσμος, τότε το μόνο αίτημα που δικαιούται κανείς να διατυπώσει είναι ένα αίτημα ελεημοσύνης και να ελπίζει στην φιλευσπλαχνία των συμπολιτών του.

Για όσους εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα η απάντηση στο ερώτημα «τι μου αξίζει» είναι σχετικά εύκολη και δίνεται καθημερινά. Κάθε ημέρα, κάθε ώρα, κάθε λεπτό δισεκατομμύρια ανθρώπων σε όλο τον κόσμο συναποφασίζουν τι αξίζει η υπηρεσία ή το προϊόν που προσφέρεις και η απόφαση τους αυτή σου μεταφέρεται με αστραπιαία ταχύτητα μέσω του μηχανισμού των τιμών. Όσοι περισσότεροι συνάνθρωποί σου επιθυμούν αυτό που προσφέρεις τόσο περισσότερο ανεβαίνει η τιμή του-και αντίστροφα. Όσο πιο ποιοτικό και διαφοροποιημένο από τα άλλα ομοειδή προϊόντα είναι το δικό σου -είτε είσαι ο τενίστας Ρότζερ Φέντερερ είτε ο ποδοσφαιριστής Λιονέλ Μέσι- τόσο πιο πολύ οι συνάνθρωποι σου θα σπεύδουν να αποζητούν τις υπηρεσίες σου. Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι ποτέ δεν μπορείς να γνωρίζεις εκ των προτέρων τι αξίζεις. Αυτό το μαθαίνεις μόνο εκ των υστέρων. Πρόκειται για μια «διαδικασίας ανακάλυψης» ανάλογη με τις επιστημονικές ανακαλύψεις. Όταν ο δημιουργός της Apple Στιβ Τζομπς είχε την εκπληκτική ιδέα για το ipad οι περισσότεροι πίστευαν ότι θα αποτύχει. Όμως το νέο προϊόν έσπασε ρεκόρ πωλήσεων.

Περισσότερα

No comments: